Na skróty
-
Rozkład jazdy
-
Kup bilet online
-
Wyszukaj połączenie
-
Punkty sprzedaży biletów
-
Ulgii i uprawnienia
Przyjazny plac z wygodnym węzłem
Przyjazny plac z wygodnym węzłem
piątek, 13 grudnia 2019 r.
Przebudowa okolic placu Rapackiego wkracza na kolejny etap...
Przyjazny plac z wygodnym węzłem
Przebudowa okolic placu Rapackiego wkracza na kolejny etap. W czwartek 12 grudnia 2019 r. rozpoczęły się roboty w al. św. Jana Pawła II. Nie obejdzie się bez utrudnień w ruchu drogowym, ale po zakończeniu prac torunianie zyskają nowoczesny, zintegrowany węzeł przesiadkowy, pas tramwajowo-autobusowy, nowe połączenia w komunikacji miejskiej, nowe drogi, chodniki, ścieżki rowerowe i nowe, zdrowe drzewa. Będzie komfortowo i zielono.
Zakres inwestycji jest szeroki. W al. św. Jana Pawła II powstanie nowoczesny, zintegrowany węzeł przesiadkowy z tzw. „zielonym przystankiem”, na którym będzie można skorzystać z wielu połączeń w komunikacji miejskiej. Dobudowany zostanie łącznik torowy pomiędzy pl. Artylerii Polskiej a pl. Niepodległości, który zwiększy elastyczność połączeń tramwajowych. Zmodernizowane zostaną istniejące torowiska tramwajowe wzdłuż ulic: Chopina, al. św. Jana Pawła II, Wały gen. Sikorskiego oraz Kraszewskiego i Czerwona Droga.
Prace na al. św. Jana Pawła II podzielono na dwa podetapy. Pierwszy, realizowany obecnie na jezdni zachodniej, planuje się zakończyć na przełomie kwietnia i maja 2020 r. Następnie prace przeniosą się na jezdnię wschodnią, gdzie potrwają do października 2020 r. Równolegle z nimi będą prowadzone roboty na pl. Niepodległości.
Zarówno nowo powstałe jak i zmodernizowane torowiska wykonane zostaną w technologii zapewniającej wysoki komfort podróży, ciszę oraz minimalizację drgań.
Przed każdym z łuków torowych będą zainstalowane smarownice, które sprawią, że podczas pokonywania zakrętów koła tramwajów będą toczyły się bez charakterystycznego pisku. Przeprowadzona zostanie przebudowa układu drogowego w obrębie modernizowanych torowisk. Jezdnia zyska cichą nawierzchnię.
Inwestycja zakłada kompleksowe zagospodarowanie zieleni. Niesie ona za sobą co prawda konieczność usunięcia niektórych drzew, ale w ich miejsce zostanie nasadzonych prawie trzykrotnie więcej nowych, zdrowych, odpornych na warunki miejskie.
W projekcie przewidziano maksymalną ochronę istniejącego drzewostanu. Już na obecnym etapie możemy pochwalić się sukcesem w tej kwestii. W pierwszym etapie prac, na Wałach gen. Sikorskiego i ul. Chopina, w stosunku do pierwotnych założeń udało się zachować sześć spośród 18 drzew przeznaczonych pierwotnie do wycinki. Na al. św. Jana Pawła II będzie podobnie. Już dziś wiemy, że uda się zachować kilkanaście dodatkowych drzew.
Warto podkreślić, że lipy wzdłuż al. św. Jana Pawła II usunięte w ostatnim czasie to egzemplarze w kiepskim stanie zdrowotnym i należałoby je usunąćniezależnie od realizowanej inwestycji. Wiele miało posusz w koronach, wypróchnienia, uszkodzenia i było zaatakowanych przez szkodniki i pasożyty, m.in. rozszczepkę pospolitą – grzyb rosnący na martwym drewnie, co świadczy o ich stanie agonalnym.
Przy wycince uwzględniono potrzebę minimalizacji utrudnień i niebezpieczeństw dla kierowców i pieszych, realizując ją w godzinach nocnych.
Na całej inwestycji zostaną nasadzone 84 drzewa liściaste o dużej odporności na suszę, zanieczyszczenie powietrza, mróz oraz istniejące warunki gruntowo-wodne. Ponadto kolejne co najmniej 80 drzew będzie nasadzonych w nieco dalszej odległości.
Część nasadzeń utworzy kolejne szpalery lip wzdłuż al. św. Jana Pawła II. Tak więc zieleń w tym obszarze uzupełnią aż 164 młode i zdrowe drzewa, zastępując uschnięte, spróchniałe i schorowane drzewa, nie rokujące, zdaniem ekspertów, na dalszą wegetację. Do tej pory na terenie całej inwestycji usunięto 39 takich drzew.
Zieleń to również nowe krzewy i trawniki oraz dwa odcinki zielonego torowiska, które przyczyni się do zwiększenia powierzchni biologicznie czynnej oraz podniesie walor estetyczny. Dzięki zastosowanej konstrukcji i nawierzchni roślinnej torowisko takie będzie ograniczało drgania i hałas oraz absorbowało pyły z ulicznego powietrza. Zatrzyma też wilgoć, dzięki czemu zminimalizuje efekt tzw. miejskiej wyspy ciepła.
Na zintegrowanym, autobusowo-tramwajowym węźle przesiadkowym w al. św. Jana Pawła II, powstanie „zielony przystanek” obsadzony pnączami. Zieleń będzie dawała ochronę przed promieniami słonecznymi i pochłaniała zanieczyszczenia powietrza generowane przez ruch drogowy.
Wspomniany już węzeł przesiadkowy, oprócz tego, że zielony, będzie także nowoczesny, spełniający europejskie standardy, przyjazny dla osób starszych, niepełnosprawnych czy rodziców z dziecięcymi wózkami. Dzięki niemu pasażerowie będą mogli zmieniać środki transportu publicznego w ramach jednej platformy przesiadkowej, pokonując niewielkie odległości, bez schodów i wysokich krawężników. Nawierzchnia peronu będzie podgrzewana, by w okresie przymrozków nie zalegał na niej lód i śnieg. Wysokość peronów będzie dostosowana do obsługi taboru niskopodłogowego.
Po wybudowaniu nowego węzła pasażer zmieniający środek transportu nie będzie musiał przekraczać jezdni. Przejść przez ulicę trzeba będzie tylko, by dotrzeć na platformę, ale nad bezpieczeństwem przechodniów będzie czuwała sygnalizacja świetlna. Wygrodzenia oddzielające ruch drogowy od platformy zapewnią ochronę przed ochlapaniem przez samochody. Nie zabraknie Systemu Informacji Pasażerskiej.
Na węźle zostaną wprowadzone rozwiązania ułatwiające poruszanie się osobom z dysfunkcją narządu ruchu, słuchu, wzroku). Będą to jednopoziomowe przejścia przez jezdnie i torowisko oraz dojścia do peronów przystankowych, obniżone krawężniki na przejściach przez jezdnie i torowisko, rowki naprowadzające. W tablicach informacji pasażerskiej zostanie zastosowany odpowiedni kontrast wyświetlanych komunikatów oraz informacja dźwiękowa dla osób niewidomych lub niedowidzących.