Na skróty
-
Rozkład jazdy
-
Kup bilet online
-
Wyszukaj połączenie
-
Punkty sprzedaży biletów
-
Ulgii i uprawnienia
Kolejne nowe autobusy dla torunian
Kolejne nowe autobusy dla torunian
Kolejne nowe autobusy dla torunian
Nowoczesne, bezpieczne, bogato wyposażone, ułatwiające podróżowanie osobom niepełnosprawnym - do Torunia dotarło osiem nowych autobusów miejskich - zasilanych olejem napędowym solarisów. To kolejny krok w stronę wycofania z taboru najstarszych pojazdów, czyli wysłużonych jelczy. W
planach są kolejne dostawy i zakupy nowego taboru, w tym autobusów elektrycznych.
Miasto kupiło osiem fabrycznie nowych miejskich autobusów marki Solarisza pośrednictwem Miejskiego Zakładu Komunikacji.Spełniają one wszelkie normy ekologiczne, są wygodne, bezpieczne, niskopodłogowe, klimatyzowane.
- Inwestycje w transport publiczny w Toruniu są systematyczne, wieloletnie i – trzeba to jasno dodać – bardzo kosztowne. Widzimy przebudowane torowiska i dobudowane nowe, jak w rejonie al. św. Jana Pawła II czy na Wałach gen. Sikorskiego. Widzimy modernizacje torowisk tramwajowych, które trwają obecnie w dwóch miejscach, a za chwilę ruszą w kolejnym – na ul. Kraszewskiego, Broniewskiego, Szosie Lubickiej, a niedługo na ul. Bydgoskiej. Czeka nas jeszcze jedno zadanie związane z modernizacją torowisk, od pl. Chrapka w kierunku ul. Kościuszki. Jesteśmy też w przededniu rozstrzygnięcia przetargu na budowę nowej linii tramwajowej na osiedle Jar – mówi prezydent Torunia Michał Zaleski.- Będzie to kilka kilometrów zupełnie nowej linii. Równolegle z zadaniami budowlanymi miasto systematycznie uzupełnia tabor komunikacji miejskie. Kupujemy nowe autobusy, nowe tramwaje. Podpisaliśmy umowę na dostawę pięciu nowych tramwajów, a 17 takich, także nowoczesnych już mamy. Mamy też kilkanaście autobusów hybrydowych, a w ubiegłym roku podpisano umowę na zakup sześciu autobusów elektrycznych. I najnowszy zakup – osiem autobusów zasilanych olejem napędowym, ale z silnikami spełniającymi najwyższe normy Euro 6. Takie zakupy to oczywiście niebagatelny koszt, ale warto wymieniać tabor, by torunianom podróżowało się coraz lepiej. Wymiana ma także oczywiście wpływ na środowisko naturalne, nasz transport publiczny jest coraz bardziej ekologiczny. Uczestniczymy obecnie w konkursie na zakup kolejnych 10 autobusów elektrycznych w ramach programu „Zielony transport publiczny” i będziemy takie działania kontynuowali. Będzie to dla nas wielkie wyzwanie finansowe, ale jestem przekonany, że zwraca się to w dwójnasób poprzez dbałość o to, w jakim środowisku żyjemy. Miejski Zakład Komunikacji to firma z wieloletnim doświadczeniem i umiejętnie wykorzystuje nowe standardy transportu publicznego, aby zapewnić właściwą jakość komunikacji publicznej.
Na tabor autobusowy składa się obecnie, łącznie z nowymi solarisami, 150 autobusów miejskich w eksploatacji: 50 autobusów MAN, w tym 14 to hybrydy, 85 autobusów Solaris (łącznie z nową dostawą), w tym jedna hybryda, 5 autobusów Ursus, 10 autobusów Jelcz) plus zabytkowy Jelcz.
Poprzednia duża dostawa autobusów miała miejsce w 2018 r. – 14 hybrydowych MAN-ów (łączna wartość 24 802 212,00 zł brutto) i 21 Solarisów z silnikiem Diesla (łączna wartość 25 538 121,00 zł brutto).
Przetarg na dostawę ośmiu fabrycznie nowych, zasilanych olejem napędowym autobusów ogłoszono 17 marca 2020 r. Zgłosiły sięcztery firmy: Solaris Bus&Coach z ofertą 10.437.288,00 zł brutto, EvoBus Polska sp. z o.o. z ofertą 13.792.728,00 zł brutto, Man Truck&Bus Polska sp. z o.o. z ofertą 11.680.080,00 zł brutto i Busimport Pl sp. z o.o. z ofertą 10.332.000,00 zł brutto.
Za najkorzystniejszą uznano ofertę Solaris Bus & Coach S.A. (łączna wartość 10.437.288,00 zł brutto). Zadecydowały o tym względy techniczne, w tym przyszłe niższe koszty eksploatacji.
8 września 2020 r. Miejski Zakład Komunikacji podpisał umowę na dostawę pojazdów z firmą Solaris. Dostawy zaplanowano w terminie 270 dni od daty podpisania umowy. 27 kwietnia 2021 r. pojazdy dotarły do Torunia.
- Autobusy są wyposażone w silniki spełniające najnowsze normy EURO 6, przystosowane dla osób niepełnosprawnych, niskopodłogowe, 12-metrowe, wyposażone między innymi wsystem cyfrowego monitoringu wizyjnego przedziału pasażerskiego i kabiny kierowcy, automat do sprzedaży biletów, klimatyzację, WIFI, ładowarki USB oraz system detekcji i gaszenia pożaru komory silnika - wylicza prezes MZK w Toruniu Zbigniew Wyszogrodzki. - W dostarczonych obecnie pojazdach niektóre parametry norm emisji spalin są jeszcze lepsze niż w silnikach, które mają solarisy (21 sztuk) dostarczone do Torunia w 2018 roku. Przeszły też facelifting polegający na zmianach w wyglądzie ściany przedniej autobusu. Dzięki tym zmianom zredukowano opory powietrza w czasie jazdy, co przyczyni się do mniejszego spalania paliwa i mniejszego zabrudzenia boków autobusu w trakcie niekorzystnych warunków pogodowych.
To nie koniec zakupów.30 wrześniaub.r. podpisano umowy na dostawy sześciu autobusów elektrycznych i infrastruktury do ich ładowania. Nowe pojazdy dostarczy Solaris Bus & Coach S.A. za 16.730.091,00 zł brutto. Za zaprojektowanie oraz wybudowanie infrastruktury do ładowania autobusów elektrycznych odpowiada konsorcjum firm Ekoenergetyka – Polska i Westa Building za kwotę 4.679.190.26 zł brutto. Dostawa powinna zostać zrealizowana pod koniec pierwszego kwartału 2022 roku.
MZK złożył wniosek także aplikacyjny na dofinansowanie zakupu kolejnych 10 autobusów elektrycznych wraz z infrastrukturą w ramach programu „Zielony transport publiczny” realizowanego przez NFOŚiGW. Jeśli wniosek zostanie rozpatrzony pozytywnie, w tym roku ogłoszony zostanie przetarg, a dostawy planowane są w 2023 r.
W tym roku MZK planuje również ogłoszenie przetargu na zakup kolejnych 5 nowych autobusów 12-metrowych zasilanych olejem napędowym, których dostawa będzie zrealizowana w 2022 roku.