Na skróty
-
Rozkład jazdy
-
Kup bilet online
-
Wyszukaj połączenie
-
Punkty sprzedaży biletów
-
Ulgii i uprawnienia
Informujemy pasażerów na bieżąco
Informujemy pasażerów na bieżąco
Informujemy pasażerów na bieżąco
Rozbudowa systemu zarządzania flotą oraz dynamicznej informacji pasażerskiej w toruńskiej komunikacji miejskiej dobiegła końca. Firma GMV Innovating Solutions, główny wykonawca przetargu, ukończyła prace związane z budową nowego systemu informatycznego do zarządzania komunikacją autobusową oraz przyłączeniem do niego funkcjonującego w mieście od 2014 r. systemu tramwajowego.
- Transport publiczny to zadanie miasta, które wymaga stałych interwencji, unowocześniania, uzupełniania. Dlatego też inwestujemy, m.in. w poprawę infrastruktury przystanków tramwajowych i autobusowych. Dzisiaj kolejny etap za nami – budowa systemu informacji pasażerskiej w czasie rzeczywistym oraz modernizacja przystanków – jednak to nie koniec naszych działań w tym zakresie. W najbliższym roku przewidujemy modernizację 25 przystanków, a w kolejnych latach dobudowanie na 40 przystankach systemu informacji pasażerskiej. Wszystko po to, aby mieszkańcy mogli wygodniej i efektywniej korzystać z komunikacji publicznej – mówił prezydent Torunia Michał Zaleski.
W ramach realizacji projektu na rozbudowę Systemu Zarządzania Flotą i Dynamicznej Informacji Pasażerskiej GMV wyposażył 115 autobusów toruńskiego MZK w konsole prowadzącego pojazd oraz komputery pokładowe z GPS. Gruntownej modernizacji poddano tez oprogramowanie centralne systemu wzbogacając je o nowe moduły, takie jak np. program do wizualnego planowania topologii autobusowo tramwajowej sieci komunikacyjnej i rozkładów jazdy. To rozwiązanie pozwala na optymalizację wykorzystania floty, sprawniejsze planowanie grafików obsługi taboru, a także na szybsze generowanie rozkładów jazdy dla kierowców i na przystanki oraz do serwisu internetowego.
O planowanym czasie przyjazdu pojazdu na przystanek mieszkańcy są informowani na bieżąco na nowych 73 tablicach informacji pasażerskiej z modułem głosowym, a łącznie do systemu, razem z najstarszymi z 2014 roku jest ich wpiętych już 140. Na wszystkich tablicach z poziomu nowej aplikacji centralnej dyspozytorzy mogą zamieszczać różnego rodzaju komunikaty o ewentualnych zmianach lub utrudnieniach w komunikacji.
Dużym ułatwieniem dla podróżnych jest nowo powstała aplikacja mobilna na systemy Android i iOS „Toruń MZK” prezentująca na mapie pozycje pojazdów komunikacji miejskiej w czasie rzeczywistym oraz wirtualne tablice z planowanym czasem ich przyjazdu na przystanek. Aplikacja działa nawet dla lokalizacji nie posiadających tablicy ustawionej na przystanku.
Dzięki kompleksowej rozbudowie systemu obejmującego obecnie sieć autobusową i tramwajową Wydział Gospodarki Komunalnej Urzędu Miasta, odpowiedzialny za organizację transportu zbiorowego w mieście ma nadzieję poprawić synchronizacje rozkładów jazdy pomiędzy autobusami tramwajami oraz punktualność sieci komunikacyjnej, co bezpośrednio przełoży się na komfort mieszkańców i przyjezdnych decydujących się na korzystanie z komunikacji publicznej. W ramach nowych modułów oprogramowania toruńscy urzędnicy otrzymali dostęp do wielu funkcjonalności analitycznych np. moduł punktualności umożliwiających im ciągłe monitorowanie stanu komunikacji w mieści i bieżące wprowadzanie korekt w celu usprawnienia jej funkcjonowania.
- Zrealizowaliśmy już wiele podobnych projektów jednak właśnie to wdrożenie toruńskie okazało się bezprecedensowe. Pandemia COVID i twarde ograniczenia uderzyły w najmniej odpowiednim dla nas momencie kiedy prowadziliśmy projektowanie i uzgodnienia przyłączy w toruńskich urzędach, trwały prace programistyczne oraz produkowaliśmy urządzenia do zabudowy w toruńskich autobusach – mówi Kamil Martin, Senior Project Manager w GMV. - Ryzyko było olbrzymie, ale dzięki naszemu doświadczeniu i zaangażowaniu wszystkich stron projektu doprowadziliśmy wdrożenie do końca. Jestem przekonany że korzyści płynące dla miasta Toruń dzięki narzędziom jaki otrzymał Wydział Gospodarki Komunalnej oraz Miejski Zakład Komunikacji bardzo szybko zostaną zauważone przez mieszkańców.
To nie pierwszy raz, gdy Toruń zaufał warszawskiej firmie. W 2014 roku konsorcjum pod kierownictwem GMV Innovating Solutions wdrożyło system informacji pasażerskiej (SIP) we flocie tramwajowej. Obejmował on komputery pokładowe z lokalizatorem GPS zamontowane w 51 pojazdach, system centralny do zarządzania flotą taboru komunikacji miejskiej, a także 67 przystankowych tablic wyświetlających komunikaty o planowanych odjazdach tramwajów i ewentualnych opóźnieniach.
Podróżujący mogli również korzystać z internetowego serwisu z wyszukiwarką przystanków i dynamiczną informacją pasażerską, dzięki któremu otrzymywali w czasie rzeczywistym aktualne dane na temat transportu tramwajowego.
Koszt całkowity zadania wyniósł 8 332 020 zł, z czego 5 715 400 zł zostało dofinansowane z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego.
Źródło UMT