Na skróty
-
Rozkład jazdy
-
Kup bilet online
-
Wyszukaj połączenie
-
Punkty sprzedaży biletów
-
Ulgii i uprawnienia
Pierwszy nowy swing już w Toruniu
Pierwszy nowy swing już w Toruniu
Już jest! Do Torunia dotarł pierwszy z pięciu nowych tramwajów typu „swing”, które miasto za pośrednictwem ....
Pierwszy nowy swing już w Toruniu
Już jest! Do Torunia dotarł pierwszy z pięciu nowych tramwajów typu „swing”, które miasto za pośrednictwem Miejskiego Zakładu Komunikacji zakupiło w 2020 roku. Tramwaj został dostarczony do zajezdni w nocy z 12 na 13 grudnia 2021 r.
Umowę na dostawę pięciu nowych tramwajów podpisano 21 lipca 2020 r. Ich dostawcą jest wyłoniona w przetargu bydgoska firma PESA. Koszt zamówienia to ok. 46,4 mln zł brutto.
- Zamówiliśmy w bydgoskiej PESIE pięć nowoczesnych tramwajów. Dzisiaj odbieramy pierwszy, kolejny jeszcze w tym miesiącu, następne w styczniu oraz w lutym. Wszystkie trafią na tory w Toruniu i będą jeździły ku zadowoleniu pasażerek i pasażerów – mówi prezydent Torunia Michał Zaleski. -Są przestronne, wygodne, z nieco większą liczbą miejsc siedzących, niskopodłogowe, przystosowane dla osób niepełnosprawnych, z ładowarkami, wi-fi, a co najważniejsze – jest to transport niskoemisyjny i cieszymy się, że w Toruniu mamy od 130 lat nie tylko tory tramwajowe, ale na tych torach coraz nowocześniejsze tramwaje.
- Bardzo się cieszę, że jednym z symboli Torunia, jako miasta przyjaznego, w którym się dobrze żyje, stają się produkowane w PESA Swingi. Do tej pory dostarczyliśmy do Torunia 17 tych nowoczesnych, komfortowych tramwajów, a dzisiaj dostarczamy pierwszy z pięciunowych Swingów i to na 3 miesiące przed wymaganym terminem, a ja, patrząc na inwestycje w nowe linie tramwajowe i podejście miasta do niskoemisyjnego transportu publicznego, mam nadzieję, że będą zamówienia na kolejne– podkreśla Rober Tafiłowski, wiceprezes Zarządu PESA Bydgoszcz.
Zgodnie z umową dostawy planowano w terminie 24 miesięcy od daty podpisania umowy. Pierwszy swing miał przyjechać do Torunia w marcu przyszłego roku, ale został dostarczony o około trzy miesiące wcześniej, niż zakładał harmonogram. Zanim wyjedzie na trasę, musi przejść odbiór techniczny.
Dostawa tramwaju to skomplikowana operacja. Został on przywieziony do Torunia nocą, gdy panuje mniejszy ruch drogowy, na specjalnej lawecie. Na miejscu, w zajezdni, został z niej sprowadzony i „wkolejony”, czyli ustawiony na torach. Zarówno PESA, jak i toruński MZK ma już w tego typu operacjach wprawę, gdyż w miejskim taborze jeździ już 17 Swingów z PESY (zakupionych w 2014 roku). Całe przedsięwzięcie potrwało niewiele ponad godzinę.
Nowy swing, tak jak cztery pozostałe, które są obecnie na różnych etapach produkcji, jest przystosowany do przewozu osób niepełnosprawnych,pięcioczłonowy, z całkowicie niską podłogą wyłożoną wykładziną antypoślizgową, wyposażony w klimatyzację, monitoring wizyjny, komputer pokładowy i WiFi. Ma, gniazda ładowania USB, biletomaty, zapowiedzi głosowe i wizualne przystanków, system zliczania pasażerów oraz monitory reklamowe. Ma 30 metrów długości.
- Nowy tramwaj jest podobny do Swingów, które już jeżdżą po Toruniu, ale zastosowano w nim kilka nowszych rozwiązań, m.in. ma większą liczbę miejsc siedzących - będzie ich 49 plus cztery rozkładane, a obecnie w pojazdach 122 NbT jest 40 miejsc siedzących. Ma też bardziej wydajną klimatyzację przy zmniejszonym zużyciu energii, a dzięki zastosowaniu nowego rodzaju izolacji termiczno-dźwiękowej poprawi się komfort akustyczny i temperaturowy na pojeździe – wylicza prezes Miejskiego Zakładu Komunikacji w Toruniu Zbigniew Wyszogrodzki.- Dodatkowo z uwagi na mniejszą masę zastosowanego rozwiązania wpłynie to pozytywnie na mniejsze naciski tramwaju, a więc mniejsze zużycie kół. Ponadto nowy Swing ma czujniki dymu w przedziale pasażerskim, monitoring z funkcją obrazu w nocy, ruchomy, regulowany podłokietnik dla motorniczego, elektryczny regulowany podnóżek dla motorniczego oraz ładowarki USB dla pasażerów.
Ulotka o nowych Swingach TUTAJ
Jak obecnie wygląda plan dostaw pozostałych nowych tramwajów? Kolejny ma zostać dostarczony dokońca grudnia br., dwa następne w styczniu, a ostatni w lutym 2022 r.
Gdy powstanie nowa linię do tzw. osiedla Jar (zakończenie budowy planowane jest 31 maja 2023 r.), nowe tramwaje zostaną skierowane przede wszystkim do jej obsługi, zaś do czasu jej oddania wspomogą inne trasy.
Zakup nowych tramwajów jest realizowany w ramach projektu "Poprawa funkcjonowania komunikacji miejskiej w Toruniu - BiT-City II", współfinansowanego ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020, zadanie „Zakup taboru tramwajowego niskopodłogowego”.
Doposażenie taboru to nie jedyne „tramwajowe” zadanie realizowane obecnie w Toruniu. Warto przypomnieć, że w grodzie Kopernika trwa budowa nowej linii tramwajowej do tzw. osiedla Jar. Prace rozpoczęły się w październiku br., równolegle w pięciu punktach miasta.
Obecnie na budowie:
- na etapie A1(ul. Polna: od przejazdu PKP do ul. Traktorowej)- zakończono prace przy korytowaniu pod przyszłe torowisko i usunięto kolizje gazową na tym odcinku, Zakończono prace przy układaniu drenażu torowiska,
- na etapie A6 ul. Watzenrodego: od ul. Hubego do ul. Grasera) i A7 (ul. Watzenrodego: od ul. Grasera do ul. Strobanda) – zakończono prace przy korytowaniu terenu pod przyszłe torowisko; na obu etapach usunięto kolizje elektryczne oraz telekomunikacyjne; na obu odcinkach wznawia się układanie warstwy stabilizacyjnej kruszywa i układanie drenażu torowiska,
- na etapie B4 zakończyły się prace polegające na porządkowaniu terenu; w trakcie usuwania warstwy humusu natrafiono na niezinwentaryzowaną budowlę z żelbetu (stary schron); obecnie trwa usuwanie kolizji energetycznych, teletechnicznych, gazowych i wodociągowych; rozpoczęto budowę kanalizacji deszczowej.
- na etapie B7 (ul. Długa: od Sz. Chełmińskiej do ul Mohna)wykonano wpusty deszczowe, w trakcie usuwania są kolizje energetyczne i sieci gazowej, przebudowano odnogi boczne kanalizacji deszczowej i sanitarnej, trwają przygotowania do przebudowy magistrali wodociągowej biegnącej wzdłuż ul. Długiej.
Poza budową nowej linii tramwajowej w Toruniu prowadzone są także modernizacje torowisk wraz z siecią trakcyjną: wzdłuż ulicy Bydgoskiej (prace w toku, zakończenie w sierpniu 2022 r.), Szosy Lubickiej (prace na torowisku zakończono, przywrócono ruch tramwajowy na obu torach, trwają prace porządkowe na całej długości modernizowanego odcinka od pl. Daszyńskiego do ul. Ślaskiego, a także prowadzone są prace przy aranżacji terenów zieleni w obrębie skrzyżowania z ul. Rydygiera i pl. Sybiraków), ul. Broniewskiego (prace torowe zakończono, trwają prace wykończeniowe i porządkowe), ul. Kraszewskiego (prace zakończono w maju br.), Warneńczyka i Gogi (ogłoszono przetarg, 20 grudnia 2021 r. zaplanowano otwarcie ofert).