Na skróty
-
Rozkład jazdy
-
Kup bilet online
-
Wyszukaj połączenie
-
Punkty sprzedaży biletów
-
Ulgii i uprawnienia
Zielone przystanki i korytarz dla nietoperzy
Zielone przystanki i korytarz dla nietoperzy
Dziesięć zielonych przystanków powstanie wzdłuż nowo budowanej linii tramwajowej do tzw. osiedla Jar...
Zielone przystanki i korytarz dla nietoperzy
Dziesięć zielonych przystanków powstanie wzdłuż nowo budowanej linii tramwajowej do tzw. osiedla Jar. Dodatkowa zieleń – poza zielonymi torowiskami, licznymi nasadzeniami drzew i krzewów oraz kwietnymi łąkami - będzie pełniła rolę kolejnego biofiltra - dawała ochronę przed promieniami słonecznymi i pochłaniała zanieczyszczenia powietrza generowane przez ruch drogowy.
Nowa linia tramwajowa przebiegać będzie z centrum Szosą Chełmińską, ul. Długą, Legionów, Polną, Ugory i Watzenrodego do nawrotu w ul. Strobanda. Zapewni ona dodatkowy transport dla mieszkańców dynamicznie rozwijającego się osiedla Jar. Co ważne - będzie to transport nie tylko szybki, ale także ekologiczny, nie emitujący spalin.
W ramach budowy nowej linii do tzw. osiedla Jar powstaną 24 nowe przystanki tramwajowe rozmieszczone w 12 punktach, po jednym w każdą stronę. 10 spośród nich będzie miało formę zielonych przystanków. Miejski Zakład Komunikacji zaproponował ich lokalizację:
- Szosa Chełmińska przy targowisku miejskim (dwa przystanki, po jednym w każdym kierunku),
- skrzyżowanie ul. Szosy Chełmińskiej i ul. Bema (dwa przystanki, po jednym w każdym kierunku),
- skrzyżowanie ul. Szosy Chełmińskiej i ul. Żwirki i Wigury (dwa przystanki, po jednym w każdym kierunku),
- skrzyżowanie ul. Długiej i ul. Mohna – jeden przystanek na południowym peronie,
- ul. Legionów – jeden przystanek na wschodnim peronie,
- skrzyżowanie ul. Ugory i Watzenrodego (dwa przystanki, po jednym w każdym kierunku).
Powyższe lokalizacje oraz technologia wykonania zielonych przystanków zostanie uzgodniona m.in. z merytorycznymi jednostkami organizacyjnymi Urzędu Miasta Torunia (Wydziałem Gospodarki Komunalnej, Wydziałem Środowiska i Ekologii, Miejskim Zarządem Dróg).
Wprowadzenie zieleni w przestrzeń przystanku ma na celu podniesienie jakości miejsca pod względem przyrodniczym, klimatycznym i funkcjonalnym. Zieleń będzie pełniła nie tylko funkcję estetyczną, ale dawała ochronę przed promieniami słonecznymi, pochłaniała zanieczyszczenia powietrza generowane przez ruch drogowy i zwiększała retencję.
Planuje się, że wiaty przystankowe zostaną zazielenione pnączami wzdłuż tylnej ściany i jednej ściany bocznej, a także w obszarze zadaszenia. Będą wyposażone w system nawadniania. Każda z wiat zostanie wyposażona w ławkę i tablicę informacyjną. Podobny zielony przystanek funkcjonuje na nowym węźle przesiadkowym na alei św. Jana Pawła II.
Nowa linia tramwajowa do os. Jar to nie tylko zielone przystanki. Inwestycja obejmuje kompleksowe zagospodarowanie zieleni - nowe drzewa, krzewy i trawy, kolejne odcinki zielonych torowisk oraz łąki kwietne. W trosce o faunę pozostawiony zaś zostanie korytarz dla nietoperzy.
Zielone torowiskoto kolejny element przestrzeni miejskiej, który wpływa na poprawę stanu środowiska naturalnego. Dzięki zastosowaniu specjalnej konstrukcji i nawierzchni roślinnej, zielone torowisko ogranicza drgania i hałas oraz absorbuje pyły z ulicznego powietrza. Zatrzymuje też wilgoć, dzięki czemu minimalizowany jest efekt tzw. miejskiej wyspy ciepła. Zielonych torowisk w grodzie Kopernika przybywa z każdą inwestycją realizowaną przez Gminę Miasta Toruń za pośrednictwem Miejskiego Zakładu Komunikacji. Po wybudowaniu nowej linii tramwajowej przybędzie nam ponad 3,6 tysiąca metrów toru pojedynczego zielonych torowisk. Daje to ok 11,3 tys. metrów kwadratowych nowej biologicznie czynnej powierzchni.
Zielone torowiska zostaną utworzone w kilku punktach nowej linii, przede wszystkim w ciągu ul. Szosy Chełmińskiej oraz Watzenrodego. Tego typu rozwiązania będą zastosowane na odcinkach wydzielonych torowisk, czyli znajdujących się poza jedniami ulic. Z powodów technicznych nie będzie ich na rozjazdach, przejazdach drogowo-torowych oraz w miejscach przystanków.
Warto tu dodać, że łącznie w ramach projektu „Poprawa funkcjonowania komunikacji miejskiej w Toruniu – BiT-City II” powstanie łącznie ponad 9,1 tys. mtp zielonych torowisk (już zrealizowanych i w trakcie realizacji).
W ramach budowy linii tramwajowej do osiedla Jar planuje się nasadzenia 102 drzew oraz ok. 21 tys. krzewów i roślin ozdobnych, przesadzenie 112 drzew i ok. 2 000 m2 krzewów, a także założenie ok. 7 600 m2 łąk kwietnych oraz ok. 4 000 m2 pozostałej powierzchni zielonej (m. in. krzewy i trawy ozdobne). Do nasadzeń wybrane zostaną gatunki, które dobrze znoszą warunki miejskie – są odporne na suszę, zanieczyszczenie powietrza i inne niekorzystne czynniki.
Do tego trzeba jeszcze dodać nasadzenia zastępcze, które zostaną wykonane w ramach budowy al. 700-lecia Torunia. Ta inwestycja jest odrębnym zadaniem. MZK realizuje tylko jego część, przy okazji budowy nowej linii tramwajowej. Po zrealizowaniu całej przebudowy al. 700-lecia Torunia planowane jest nasadzenie 217 drzew wzdłuż całej ulicy.
Zgodnie z decyzją Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Bydgoszczy nie wprowadzano nasadzeń drzew na ul. Watzenrodego. Bezdrzewny pas ma tam pozostać jako „korytarz” dla przemieszczających się tamtędy z okolicznych lasów nietoperzy. W zamian za to zdecydowano o wprowadzeniu tam wielkopowierzchniowych łąk kwietnych.
Łąki kwietne są doskonałym rozwiązaniem urbanistycznym, np. wzdłuż pasów ruchu miejskiego. Wykorzystanie roślin łąkowych nie tylko realnie ogranicza emisję dwutlenku węgla do atmosfery, ale sprzyja też oczyszczaniu powietrza z zanieczyszczeń. Łąka jest o wiele silniej ukorzeniona niż trawnik, bardziej odporna na podtopienia i długie susze, a także wzbogaca miejski ekosystem. Jako oaza bioróżnorodności daje pożywienie i schronienie pożytecznym owadom, m.in. pszczołom, a także ptakom i małym ssakom. Ważne jest także to, że nie trzeba jej kosić tak często jak trawnika. W mieście będzie więc mniej hałasu emitowanego przez kosiarki, a podczas koszenia nie będą ginąć mieszkające w trawie stworzenia, np. krety czy jeże.