Na skróty
-
Rozkład jazdy
-
Kup bilet online
-
Wyszukaj połączenie
-
Punkty sprzedaży biletów
-
Ulgii i uprawnienia
Toruński tramwaj dał nura!
Toruński tramwaj dał nura!
26 lipca 2022 r.
Ależ to była akcja! 7-tonowy toruński tramwaj dał nura! Wycofany przez MZK z użytku Konstal 805 Na trafił właśnie do sztucznego zbiornika w Centrum Nurkowym w Piechcinie i odtąd będzie służył nurkom do ćwiczeń... Toruński tramwaj dał nura!
Ależ to była akcja! 7-tonowy toruński tramwaj dał nura! Wycofany przez MZK z użytku Konstal 805 Na trafił właśnie do sztucznego zbiornika w Centrum Nurkowym w Piechcinie i odtąd będzie służył nurkom do ćwiczeń. Mamy więc podwodny tramwaj!
Gdy toruńskie tramwaje starzeją się na tyle, że nie mogą już wozić pasażerów, zwykle trafiają na złom. Jeden z nich będzie jednak służył dalej i to pod wodą! Zakupiło go Centrum Nurkowe Piechcin i 26 lipca 2022 r. zatopiło nasz pojazd w sztucznym zbiorniku, służącym do ćwiczeń miłośnikom podwodnych przeżyć. Niezwykle trudna operacja trwała kilka godzin i wymagała nie lada precyzji. W wydarzeniu wziął udział prezes MZK Zbigniew Wyszogrodzki, który sam ma uprawnienia nurkowe, zatem przebieg akcji obserwował z wody.
- Na co dzień wozimy naszych pasażerów wszędzie tam, gdzie mają potrzebę dotrzeć – do pracy, szkoły, ale także w miejsca, gdzie realizują swoje pasje – mówił prezes Zbigniew Wyszogrodzki. – Zwykle jeździmy po torach w Toruniu, tym razem jednak trafiliśmy tam, gdzie raczej nikt nie spodziewał się nas spotkać – głęboko pod wodę. Mam nadzieję, że eksplorując nasz tramwaj, nurkowie będą mieli sporo frajdy.
„Emeryt dał nura” – tym hasłem MZK w Toruniu pożegnał się ze swoim tramwajem. Taki napis oraz dopisek „Jesteśmy tam, gdzie Twoje pasje” – widnieją także na banerze przytwierdzonym do dachu zatopionego tramwaju.
By podwodne zwiedzanie tramwaju-emeryta jeszcze uatrakcyjnić, MZK przygotował naklejki, stanowiące zabawny instruktaż związany z korzystaniem z pojazdu pod wodą. Na przyklejonych do szyb grafikach przeczytamy np. „Nie zabieraj powietrza pasażerom”, „Dla posiadaczy małych płetw - bilet ulgowy”, „Następny przystanek – rafa koralowa”, „W tramwaju maska obowiązkowa”, „Ustąp miejsca starszym nurkom”, „Motorniczy, nie trać ikry!”. Każda z naklejek oraz baner z hasłem przewodnim posiada elementy odblaskowe, by nurkujący, gdy podpłynie i zaświeci latarką, mógł je lepiej dostrzec.
Pojazd MZK dołączył do już wcześniej zatopionych w kamieniołomie obiektów: 20-metrowego wraku holownika „Czajka”, 13-metrowego betonowego wraku morskiego jachtu „Magda”, drewnianej żaglówki „Statek miłości”, 5-cio tonowej łodzi motorowej „Diana”, formy szkutniczej do jachtu „Venus” , kilku samochodów: Lublina, Hundaya, Skody Favorit, F126 p, motocykla „Kawasaki na stabilnej konstrukcji”, przydomowego zbiornika gazu, rury pokaźnych rozmiarów, jedenastu platform szkoleniowych, kilkunastu luster (różnych rozmiarów) i wielu innych drobniejszych atrakcji .
Tramwaj będzie najprawdopodobniej najatrakcyjniejszym obiektem do eksploracji nurkowych w Piechcinie, stanowiąc jednocześnie jeden z elementów oporęczowanego i obojkowanego bezpiecznego poligonu podwodnego.
O toruńskich tramwajach
Dający nura tramwaj to pojazd marki Konstal, typ 805 Na o numerze taborowym 253, wyprodukowany w 1984 r. We flocie MZK są obecnie 43 Konstale, a 18 z nich zostało zmodernizowanych dzięki wsparciu środków z Unii Europejskiej. Na przełomie grudnia 2021 r. i stycznia 2022 r. do naszego miasta dostarczono 5 nowoczesnych Swingów z bydgoskiej Pesy. W sumie w taborze znajdują się obecnie 22 Swingi – i to one zastępują wysłużone Konstale. Swingi są przystosowane do przewozu osób niepełnosprawnych, mają niską podłogę wyłożoną wykładziną antypoślizgową, wyposażone są w klimatyzację, monitoring wizyjny, komputer pokładowy i WiFi. Mają też gniazda ładowania USB, biletomaty, zapowiedzi głosowe i wizualne przystanków, system zliczania pasażerów oraz monitory reklamowe. O takich udogodnieniach w starszych tramwajach można było tylko pomarzyć, stąd konieczność stopniowej ich wymiany.
Ostatni zakup 5 nowych tramwajów zrealizowany został w ramach projektu "Poprawa funkcjonowania komunikacji miejskiej w Toruniu - BiT-City II", współfinansowanego ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020, zadanie „Zakup taboru tramwajowego niskopodłogowego”. Całkowity koszt projektu: 400 403 080, 64 zł. Kwota dofinansowania z Funduszu Spójności: 213 328 032,32 zł (66,17% wydatków kwalifikowanych). Beneficjentem projektu jest Gmina Miasta Toruń.
O Centrum Nurkowym Piechcin
Centrum mieści się nad kamieniołomem w Piechcinie (powiat Żniński, gmina Barcin). Miejsce, w którym znajdzie się toruński tramwaj to malowniczy akwen o powierzchni ok. 5 ha i maksymalnej głębokości 25 m, powstały po zalaniu wapiennego wyrobiska.
Obiekt jest przystosowany do celów treningowych, szkoleniowych, rekreacyjnych. Infrastruktura umożliwia prowadzenie nurkowań szkoleniowych na stopnie nurkowe, kursów na uprawnienia uzupełniające i specjalistyczne, nurkowania stażowe, nurkowania rekreacyjne, zapoznawcze oraz docelowo obozy nurkowe. Pod taflą wody można zobaczyć pionowe ściany, stojące drzewa, głazy, jaskinię przez którą można przepłynąć i wiele innych obiektów zatopionych celowo, aby uatrakcyjnić pobyt pod wodą. Amatorom nurkowania towarzyszą często pokaźnych rozmiarów ryby: szczupaki, okonie, karpie, płocie, karasie i ukleje oraz raki i ślimaki w otoczeniu kilku gatunków podwodnej roślinności. Akwen ten dzięki swoim walorom jest również niezwykle atrakcyjny dla fotografowania i filmowania zarówno pod jak i nad wodą.
26 lipca 2022 r.
Ależ to była akcja! 7-tonowy toruński tramwaj dał nura! Wycofany przez MZK z użytku Konstal 805 Na trafił właśnie do sztucznego zbiornika w Centrum Nurkowym w Piechcinie i odtąd będzie służył nurkom do ćwiczeń... Toruński tramwaj dał nura!
Ależ to była akcja! 7-tonowy toruński tramwaj dał nura! Wycofany przez MZK z użytku Konstal 805 Na trafił właśnie do sztucznego zbiornika w Centrum Nurkowym w Piechcinie i odtąd będzie służył nurkom do ćwiczeń. Mamy więc podwodny tramwaj!
Gdy toruńskie tramwaje starzeją się na tyle, że nie mogą już wozić pasażerów, zwykle trafiają na złom. Jeden z nich będzie jednak służył dalej i to pod wodą! Zakupiło go Centrum Nurkowe Piechcin i 26 lipca 2022 r. zatopiło nasz pojazd w sztucznym zbiorniku, służącym do ćwiczeń miłośnikom podwodnych przeżyć. Niezwykle trudna operacja trwała kilka godzin i wymagała nie lada precyzji. W wydarzeniu wziął udział prezes MZK Zbigniew Wyszogrodzki, który sam ma uprawnienia nurkowe, zatem przebieg akcji obserwował z wody.
- Na co dzień wozimy naszych pasażerów wszędzie tam, gdzie mają potrzebę dotrzeć – do pracy, szkoły, ale także w miejsca, gdzie realizują swoje pasje – mówił prezes Zbigniew Wyszogrodzki. – Zwykle jeździmy po torach w Toruniu, tym razem jednak trafiliśmy tam, gdzie raczej nikt nie spodziewał się nas spotkać – głęboko pod wodę. Mam nadzieję, że eksplorując nasz tramwaj, nurkowie będą mieli sporo frajdy.
„Emeryt dał nura” – tym hasłem MZK w Toruniu pożegnał się ze swoim tramwajem. Taki napis oraz dopisek „Jesteśmy tam, gdzie Twoje pasje” – widnieją także na banerze przytwierdzonym do dachu zatopionego tramwaju.
By podwodne zwiedzanie tramwaju-emeryta jeszcze uatrakcyjnić, MZK przygotował naklejki, stanowiące zabawny instruktaż związany z korzystaniem z pojazdu pod wodą. Na przyklejonych do szyb grafikach przeczytamy np. „Nie zabieraj powietrza pasażerom”, „Dla posiadaczy małych płetw - bilet ulgowy”, „Następny przystanek – rafa koralowa”, „W tramwaju maska obowiązkowa”, „Ustąp miejsca starszym nurkom”, „Motorniczy, nie trać ikry!”. Każda z naklejek oraz baner z hasłem przewodnim posiada elementy odblaskowe, by nurkujący, gdy podpłynie i zaświeci latarką, mógł je lepiej dostrzec.
Pojazd MZK dołączył do już wcześniej zatopionych w kamieniołomie obiektów: 20-metrowego wraku holownika „Czajka”, 13-metrowego betonowego wraku morskiego jachtu „Magda”, drewnianej żaglówki „Statek miłości”, 5-cio tonowej łodzi motorowej „Diana”, formy szkutniczej do jachtu „Venus” , kilku samochodów: Lublina, Hundaya, Skody Favorit, F126 p, motocykla „Kawasaki na stabilnej konstrukcji”, przydomowego zbiornika gazu, rury pokaźnych rozmiarów, jedenastu platform szkoleniowych, kilkunastu luster (różnych rozmiarów) i wielu innych drobniejszych atrakcji .
Tramwaj będzie najprawdopodobniej najatrakcyjniejszym obiektem do eksploracji nurkowych w Piechcinie, stanowiąc jednocześnie jeden z elementów oporęczowanego i obojkowanego bezpiecznego poligonu podwodnego.
O toruńskich tramwajach
Dający nura tramwaj to pojazd marki Konstal, typ 805 Na o numerze taborowym 253, wyprodukowany w 1984 r. We flocie MZK są obecnie 43 Konstale, a 18 z nich zostało zmodernizowanych dzięki wsparciu środków z Unii Europejskiej. Na przełomie grudnia 2021 r. i stycznia 2022 r. do naszego miasta dostarczono 5 nowoczesnych Swingów z bydgoskiej Pesy. W sumie w taborze znajdują się obecnie 22 Swingi – i to one zastępują wysłużone Konstale. Swingi są przystosowane do przewozu osób niepełnosprawnych, mają niską podłogę wyłożoną wykładziną antypoślizgową, wyposażone są w klimatyzację, monitoring wizyjny, komputer pokładowy i WiFi. Mają też gniazda ładowania USB, biletomaty, zapowiedzi głosowe i wizualne przystanków, system zliczania pasażerów oraz monitory reklamowe. O takich udogodnieniach w starszych tramwajach można było tylko pomarzyć, stąd konieczność stopniowej ich wymiany.
Ostatni zakup 5 nowych tramwajów zrealizowany został w ramach projektu "Poprawa funkcjonowania komunikacji miejskiej w Toruniu - BiT-City II", współfinansowanego ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020, zadanie „Zakup taboru tramwajowego niskopodłogowego”. Całkowity koszt projektu: 400 403 080, 64 zł. Kwota dofinansowania z Funduszu Spójności: 213 328 032,32 zł (66,17% wydatków kwalifikowanych). Beneficjentem projektu jest Gmina Miasta Toruń.
O Centrum Nurkowym Piechcin
Centrum mieści się nad kamieniołomem w Piechcinie (powiat Żniński, gmina Barcin). Miejsce, w którym znajdzie się toruński tramwaj to malowniczy akwen o powierzchni ok. 5 ha i maksymalnej głębokości 25 m, powstały po zalaniu wapiennego wyrobiska.
Obiekt jest przystosowany do celów treningowych, szkoleniowych, rekreacyjnych. Infrastruktura umożliwia prowadzenie nurkowań szkoleniowych na stopnie nurkowe, kursów na uprawnienia uzupełniające i specjalistyczne, nurkowania stażowe, nurkowania rekreacyjne, zapoznawcze oraz docelowo obozy nurkowe. Pod taflą wody można zobaczyć pionowe ściany, stojące drzewa, głazy, jaskinię przez którą można przepłynąć i wiele innych obiektów zatopionych celowo, aby uatrakcyjnić pobyt pod wodą. Amatorom nurkowania towarzyszą często pokaźnych rozmiarów ryby: szczupaki, okonie, karpie, płocie, karasie i ukleje oraz raki i ślimaki w otoczeniu kilku gatunków podwodnej roślinności. Akwen ten dzięki swoim walorom jest również niezwykle atrakcyjny dla fotografowania i filmowania zarówno pod jak i nad wodą.