Przestrzegamy przed utratą danych
„Stracisz dane, stracisz pieniądze!” – to kampania przygotowana przez Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów, mająca przestrzegać przed cyberoszustami. Miejski Zakład Komunikacji włącza się w nią, publikując materiały, które mogą nam uświadomić potencjalne niebezpieczeństwo.
Podszywanie się pod pracowników instytucji, fałszywe SMS-y, e-maile, linki do płatności, namawianie do instalowania aplikacji - oszuści nie muszą kraść portfela. Wystarczy, że ukradną nasze dane. Stąd kampania UOKiK, w którą włączył się również toruński MZK. Na ekranach w autobusach i tramwajach podróżujący mogą zobaczyć materiał przestrzegający przed utratą naszych danych.
Konsumenci coraz częściej padają ofiarą cyberoszustów. Ich metody są coraz bardziej wyszukane i niemal każdego dnia przybierają nowe formy. Skuteczność przestępczych działań zwiększa wykorzystywanie emocji potencjalnych ofiar, ich trudnych czy też zwykłych, życiowych sytuacji.
Spoty kampanii skupiają się na wybranych sytuacjach, w których może dojść do wyłudzenia danych i kradzieży pieniędzy z rachunku bankowego:
- Niedopłata
Metoda na niedopłatę polega na wysłaniu SMS-a lub e-maila, w którym oszust informuje o rzekomej zaległości w płatnościach i jednocześnie grozi natychmiastowym odcięciem np. prądu, gazu lub telewizji. W wiadomości jest link do płatności. Kliknięcie przekierowuje na fałszywą stronę przypominającą strony pośredników płatności. W ten sposób oszuści zdobywają dane uwierzytelniające.
Zobacz spot: https://www.youtube.com/watch?v=Z657671eRoo
- Podszywanie się pod pracownika instytucji
Często dochodzi również do sytuacji, w których oszust podaje się np. za pracownika banku i straszy, że zagrożone są pieniądze właściciela rachunku. Następnie prosi o podanie loginu i hasła do konta. Może też namawiać do kliknięcia w link lub zainstalowania aplikacji, która w rzeczywistości będzie umożliwiać śledzenie aktywności i pozyskanie w ten sposób danych do logowania.
Zobacz spot: https://www.youtube.com/watch?v=Pbdd5Vwy5TY
To tylko przykładowe pułapki - oszuści niemalże codziennie wymyślają nowe. Wstrzymanie przesyłki lub realizacji zamówienia, planowane odłączenie dostępu do internetu… Czasem czujność konsumentów usypia niewielka kwota, np. 2 zł. W ten sposób też można stracić oszczędności życia.
Prezes UOKIK przypomina o ważnych zasadach:
1. Nigdy nie podawaj ani nie wysyłaj nikomu loginu i hasła do bankowości internetowej czy aplikacji mobilnej. Prawdziwy pracownik banku nie będzie cię o to pytać.
2. Nigdy nie klikaj w linki przesłane SMS-em. Potwierdź ewentualne istnienie zaległości samodzielnie, kontaktując się np. z dostawcą gazu czy firmą kurierską.
3. W przypadku telefonu od osoby przedstawiającej się jako pracownik banku, rozłącz się, samodzielnie znajdź numer infolinii i potwierdź, czy ktoś do ciebie dzwonił.
4. Nigdy nie instaluj oprogramowania z przesłanych linków ani w trakcie rozmowy telefonicznej, dotyczącej twojego rachunku lub środków na nim zgromadzonych.
Co zrobić w sytuacji, gdy oszustom udało się zdobyć dostęp np. do rachunku płatniczego lub danych karty płatniczej? Jak najszybciej poinformuj swojego dostawcę usług płatniczych, zastrzeż kartę i zmień dane do logowania lub zablokuj rachunek płatniczy. Dzięki temu uniemożliwisz oszustom kradzież środków lub w przypadku, gdy już do niej doszło - zapobiegniesz wykonywaniu dalszych transakcji. Jak najszybciej zgłoś także sprawę policji i poinformuj o tym swojego dostawcę usług płatniczych.
Pomoc dla konsumentów:
tel. 801 440 220 lub 222 66 76 76 – infolinia konsumencka
E-mail:
Rzecznik Finansowy – po odrzuceniu reklamacji przez instytucję finansową
Rzecznik konsumentów w Toruniu
Biuro Miejskiego Rzecznika Konsumentów w Toruniu mieści w budynku Urzędu Miasta Torunia przy ul. Wały Gen. Sikorskiego 10, I piętro, pok. nr 15-16.
tel.: 56 611 86 40, 56 611 86 41
e-mail:
Biuro jest czynne od poniedziałku do piątku w godzinach 7.30-15.30, środy 7.30-17.00.