Będą nowe torowiska
Dwie duże inwestycje w ekologiczny i szybki transport tramwajowy realizowane są obecnie w Toruniu. Jak postępują prace?
Największą miejską inwestycją w podnoszenie jakości transportu publicznego w ostatnich latach jest budowa nowej linii tramwajowej na północ Torunia. Będzie ona przebiegała z centrum Szosą Chełmińską, ul. Długą, Legionów, Polną, Ugory i Watzenrodego do nowej pętli, która powstaje przy ul. Heweliusza. Koszt budowy to ponad 213 mln zł. W efekcie w Toruniu przybędzie ok. 12,9 tys. metrów toru pojedynczego torowiska, z czego ponad 5 tys. w formie zielonych torowisk.
Prace przy budowie nowej linii tramwajowej realizowane są równocześnie w kilkunastu punktach miasta. I tak obecnie na Szosie Chełmińskiej, na odcinku od pl. NOT do Uniwersamu, trwają prace torowe – wylano dolną płytę torową, trwa montaż szyn i przygotowania do wylania górnej płyty torowej. Dalej, do ul. Dekerta, kończy się budowa kanału dla sieci teletechnicznej i przebudowywana jest sieć gazowa, a w rejonie Liceum Akademickiego prowadzone są prace brukarskie.
Niemal gotowa po kompleksowej przebudowie części drogowej i wybudowaniu nowego torowiska jest już ul. Długa. Pozostał tam jeszcze montaż sieci trakcyjnej, wiat na peronach i elementów małej architektury.
Na rondzie Czadcy, na wylocie Wielkiego Rowu, układana jest podbudowa jezdni, jej obrzeża, chodniki i krawężniki. Wzdłuż ul. Legionów (od ul. Kaliskiego do przejazdu) budowana jest magistrala wodociągowa.
Z ważniejszych prac torowych do wykonania pozostał jeszcze odcinek od ronda Czadcy do przejazdu kolejowo-tramwajowego (wraz z samym przejazdem) oraz przejścia przez skrzyżowania Szosy Chełmińskiej z ul. Bema i Trasą Średnicową Północną. Czekają nas więc jeszcze prace drogowe na Szosie Chełmińskiej i ul. Legionów.
Na odcinku od przejazdu kolejowo-tramwajowego na ul. Legionów do ronda Strobanda (wraz z rondem), czyli wzdłuż ul. Polnej, Ugorów i Watzenrodego torowisko betonowe jest już praktycznie gotowe. Tak samo perony (z wyjątkiem wiat i elementów małej architektury). Przygotowane są już także łąki kwietne wzdłuż ul. Polnej. Niemal gotowe są także jezdnie. Na ul. Ugory trwa budowa kanalizacji sanitarnej. Pozostało odtworzenie nawierzchni na ul. Ugory (po zakończeniu prac), zagospodarowanie zieleni, montaż sieci trakcyjnej, urządzenie (obsianie) zielonych torowisk, budowa dróg rowerowych, prace wykończeniowe i porządkowe.
Na odcinku od ronda Strobanda do nowej pętli, która powstanie przy ul. Heweliusza, jest jeszcze sporo do zrobienia, ale przypomnijmy, że tu budowa ruszyła pod koniec ubiegłego roku, po pozyskaniu przez miasto dodatkowego dofinansowania. Tu przebudowano już kanał teletechniczny dla sieci światłowodowych i gotowe są fundamentu budynku technicznego. Obecnie ruszyło ich ocieplanie i wylewanie posadzek. Powstają też fundamenty pod słupy trakcyjne i odwodnienie torowiska.
Miasto nie tylko buduje nowa linię tramwajową, ale także modernizuje istniejące torowiska. Trzy odcinki - w ciągu Szosy Lubickiej, ul. Broniewskiego i Szosy Bydgoskiej – zostały już oddane do użytku po kompleksowej przebudowie, a obecnie trwają prace w ciągu ul. Warneńczyka od pl. Chrapka do ul. Kościuszki.
W efekcie zmodernizowanych zostanie ok. 1,2 tys. metrów toru pojedynczego torowiska tramwajowego wraz z siecią trakcyjną i układem drogowym. Ponad połowa stanie się zielonym torowiskiem. Kompleksowy remont przejdą także perony tramwajowe, na których staną tablice informacji pasażerskiej, a także chodniki, jezdnie, ścieżki rowerowe, zatoki autobusowe i miejsca postojowe. Samo skrzyżowanie zostanie przebudowane na dwupasmowe rondo turbinowe. Koszt prac to niespełna 25 mln zł brutto
Na całym wschodnim odcinku (od strony basenu) ułożono już szyny i obecnie roboty koncentrują się po stronie przeciwnej. Na ul. Grudziądzkiej powstaje kanalizacja deszczowa i nowa droga rowerowa, na Kościuszki trwają przygotowania do układania płyty podtorowej, a na tzw. „małej Grudziądzkiej” do układania warstw drogowych. Na ul. Gogi kończy się mocowanie szyn. Wzdłuż inwestycji stoją już wszystkie słupy trakcyjne.
Do wykonania pozostało jeszcze dokończenie instalacji sanitarnych w ciągu ul. Grudziądzkiej, ułożenie warstw drogowych, dokończenie ronda turbinowego, ułożenie fragmentów torowiska na ul. Kościuszki i Warneńczyka (na torze północnym, bo południowy jest już gotowy). Na samym końcu zdemontowane zostaną tymczasowe przewiązki torowe, po czym przywrócony zostanie normalny ruch drogowy i torowy.